جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اجلاس بخارست با ایده سپر دفاع موشکی ایالات متحده و پذیرش 2عضو جدید موافقت کردند اما از قبول 3داوطلب دیگر عضویت سر باز زدند

اجلاس رهبران 26 کشور عضو ناتو از روز چهارشنبه تا جمعه در بخارست، پایتخت رومانی برگزار شد.

با تصویب طرح پیشنهادی جرج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای گسترش برنامه سپر دفاع موشکی به اروپای شرقی، انتظار می‌رود زمینه برای استقرار تجهیزات سپر دفاعی در 2 کشور لهستان و جمهوری چک به‌زودی فراهم شود. سامانه سپر دفاع موشکی شامل یک رادار بزرگ در جمهوری چک و 10 سکوی پرتاب موشک رهگیر در لهستان است که گفته می‌شود هدف از استقرار آنها، حفاظت از خاک اروپا و آمریکا در برابر حملات موشکی احتمالی است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه،نمایندگان ناتو در بیانیه نهایی خود از مسکو خواستند که در زمینه طرح سپر دفاع موشکی همکاری کند.

با این حال ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، هم که روز جمعه به‌منظور شرکت در نشست سران ناتو - روسیه به رومانی رفته بود، در گفت‌وگو با سران کشورهای عضو ناتو بر مخالفت خود با استقرار بخش‌هایی از سامانه دفاع موشکی آمریکا در اروپا و همچنین توسعه ناتو تاکید کرد.
قرار است روز یکشنبه بوش و پوتین در شهر سوچی در حاشیه دریای سیاه درباره سپر دفاع موشکی گفت‌وگو کنند که به این  ترتیب بعید به‌نظر می‌رسد پوتین، که ماه آینده از سمت ریاست‌جمهوری کنار می‌رود، با این طرح موافقت کند.پوتین در سخنان خود در جمع سران ناتو از سیاست توسعه ناتو نیز انتقاد کرد و گفت: روسیه پس از فروپاشی شوروی به گونه‌ای مسالمت آمیز از شرق اروپا خارج شد و البته اکنون انتظار دارد این کارش جبران شود. وی اظهار داشت: ناتو به بهای به خطر افتادن امنیت کشورهای دیگر، از امنیت سخن می‌گوید.
رئیس‌جمهوری روسیه در این اجلاس، ناتو را به همکاری تنگاتنگ‌تر در رابطه با افغانستان با سازمان پیمان امنیت مشارکتی که در فضای کشورهای مشترک المنافع عمل کند، فرا خواند.کشورهای عضو ناتو در طرح اجرایی جدید این پیمان برای افغانستان که روز پنجشنبه در بخارست تصویب شد اعزام نیروهای بیشتر و تقویت ارتش افغانستان برای مبارزه بیشتر با طالبان را به‌طور مشترک پذیرفتند. همچنین ناتو توافقنامه‌ای با روسیه امضا کرد که براساس آن نیروهای این ائتلاف اجازه خواهند یافت تا تجهیزات غیرنظامی خود را از طریق خاک روسیه به نیروهای ائتلاف در افغانستان بفرستند.
رئیس‌جمهوری روسیه در سخنان خود با ابراز رضایت از مخالفت ناتو با درخواست عضویت گرجستان و اوکراین، عضویت این 2 کشور در ناتو را خطای بزرگ راهبردی خواند و گفت: روسیه این اقدام را مغایر منافع امنیتی خود و عاملی در برهم زدن توازن قوا در اروپا می‌داند.
گفتنی است اجلاس بخارست از کشورهای آلبانی و کرواسی دعوت کرد تا به‌عنوان اعضای بیست و هفتم و بیست و هشتم به ناتو بپیوندند.
در عین حال، این اجلاس از قبول درخواست مقدونیه به‌دلیل مخالفت دولت یونان خودداری کرد.

دستگیری مخالفان ناتو
نیروهای امنیتی رومانی ۴۷ نفر از مخالفان ناتو را  در شهر بخارست دستگیر کردند. سخنگوی پلیس رومانی علت دستگیری این افراد را تدابیر امنیتی توصیف و هویت دستگیرشدگان را از اتباع آلمان، رومانی، چک، مولداوی، پرتغال، لهستان و اسپانیا اعلام کرد

کد خبر 47655

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز